marți, 25 februarie 2014

ARO 10 Super Rally


ARO 10 Super Rally reprezinta o pagina din istoria motorsportului romanesc, data uitarii mult prea usor, odata cu falimentul fabricii de la Campulung Muscel. 

Dezvoltat  de catre Radu Gheorghe, alaturi de Dan Margescu, Catalin Nicolaescu si de regretatul Sorin Tentu, pilotii de uzina ai constructorului muscelean, ARO 10 Super Rally, a fost o prezenta constanta in CNR, VTM precum si in defunctul Campionat National de Off-Road. 

Bazat pe modelul de serie ARO 10, de la care a preluat insa doar forma, ARO 10 Super Rally, a reprezentat un hibrid, in a carui constructie s-au folosit atat componente produse la Campulung Muscel, imprumutate de la modelul 24, precum si piese de provenienta Renault, Volvo, Ford sau Toyota. 

ARO 10 Super Rally varianta pentru VTM
Prima varianta ARO 10 Super Rally, aparuta in 1999, a fost echipata cu un motor Ford Cosworth de 3000 cmc, insa alegerea s-a dovedit una neinspirata, masina avand mari probleme de fiabilitate, motiv pentru care propulsorul a fost inlocuit incepand cu anul 2001, cu un V6 de 3,4 litri, cu injectie electronica, preluat de la Toyota ce dezvolta o putere maxima de 207 CP la un cuplu de 350 Nm. 

Odata cu noul motor, ARO 10 Super Rally, a primit atat cutie de viteze in cinci trepte cat si cutie de transfer pentru tractiune de provenienta Toyota. Diferentialele fata/spate au fost preluate de la ARO 24, dar modificate special pentru competitii si asigurau un raport de trasnmisie 41/11. Suspensiile fata/spate folosite la ARO 10 Super Rally, erau independente, cu arcuri elicoidale si amortizoare duble cu gaz pe fiecare roata. La toate acestea se adaugau franele fata/spate pe disc de provenienta Renault, pompa de frana cu dublu circuit servoasistata preluata de la Volvo si frana de mana comandata hidraulic.


Cu o asemenea configuratie, era clar ca ARO 10 Super Rally era o masina destinata competitiilor internationale de rally-raid, insa eterna problema a lipsei banilor a facut ca unul din cele mai reusite modele construite vreodata la Campulung sa nu poata lua startul decat in intrecerile autohtone de raliuri si viteza pe traseu montan. 

Chiar si asa, in 2002, fratii Catalin si Iulian Nicolaescu, deveneau Campioni Nationali la Grupa H, iar in 2003, terminau pe locul 2 in cadrul aceleaiasi grupe, la volanul unui ARO 10 Super Rally.


Falimentul uzinei de la Campulung Muscel a insemnat insa sfarsitul proiectului ARO 10 Super Rally, si totodata disparitia singurului constructor de automobile 4x4 din Romania. Totusi, spre deosebire de alte masini de legenda ale motorsportului romanesc care au ajuns la fier vechi, un exemplar ARO 10 Super Rally inca mai exista in stare perfecta de functionare si se afla in proprietatea lui Luci Ticu, de la care am imprumutat si o parte din pozele pe care le-am pus in albumul foto dedicat acestei incredibile masini.


Si pentru ca istoria nu trebuie uitata niciodata, am postat si 3 clipuri cu ARO 10 Super Rally, filmate in perioada 2002-2003.

Enjoy ! 







Un comentariu:

  1. Inainte de acest model, prin anii 90' Aro participa cu modelul 244 pick-up. Daca poti scrie un articol si despre modelul asta, ar fi o bucurie pentru mine si poate si pentru alti pasionati nostalgici :)

    RăspundețiȘtergere