Depasita clar de
catre Audi Quattro si Peugeot 205 T16 in sezoanele 1984 si 1985, Lancia 037,
incepuse sa isi arate limitele si varsta. Titlul monidal la constructori
obtinut in 1984 era deja istorie, iar accidentul mortal suferit de Attilio
Beteaga in Turul Corsicii din 1985, a pus Lancia intr-o lumina proasta. Era
clar ca trebuia schimbat ceva si asta cat mai repede.
Italienii nu stau
mult pe ganduri si spre sfarsitul sezonului 1985, lanseaza Lancia Delta S4, o
masina complet noua, construita dupa regulile Grupei B, ce se baza pe limuzina
de clasa medie Delta, insa fara vreo alta asemanare cu modelul de serie in
afara numelui. La fel ca Peugeot 205 T16, avea motorul amplasat central, in
spatele scaunelor si tractiune integrala. Daca la capitolul tractiune
integrala, Delta S4 era inferioara Peugeot-ului, in ceea ce priveste motorul,
Lancia a decis sa incere o soultie diferita de cea a francezilor, adaugand pe
langa turbina si un compresor. A devenit astfel prima si singura masina de
raliu din lume ce a folosit dubla supraalimentare.
Solutia adoptata de
Lancia si dezvoltata impreuna cu Abarth venea sa anuleze lag-ul turbinei la turatii mici, care insemna practic, pierderea
puterii motorului. Sincronizarea turbinei si a compresorului le-a dat serioase
batai de cap inginerilor si mecanicilor implicati in acest proiect, insa odata
pusa la punct, avea sa functioneze perfect si sa ofere motorului o putere de
peste 500 cp, la o greutate a masinii de 900 kg !! Si asta dintr-un motor cu 4
cilindrii in linie, de numai 1800 cmc.
Schema sistemului de alimentare al Lanciei Delta S4 |
Ingeniosul sistem
de supraalimentare al Lanciei Delta S4 functiona astfel: la intrarea intr-un
viraj stramt, viteza masinii trebuia redusa considerabil, moment in care aparea
lag-ul turbinei; in acel moment,
intra in functiune compresorul, care prin intermediul unei valve, inchidea turbina cat timp nivelul
turatiilor era scazut, fara ca motorul sa isi piarda puterea si anula astfel
acel lag, dupa care, la iesirea din
viraj cand pilotul accelera, valva respectiva deschidea iarasi turbina,
oferind masinii o putere de aceeleratie marita considerabil.
Lancia Delta S4 debuteaza
cu o victorie in Raliul Marii Britanii din 1985, cand tanarul Henri Toivonen se
impune, in fata mult mai experimentatului sau coechipier, Markku Alen. Era clar
pentru toata lumea ca Lancia crease o adevarata bestie, care se putea bate de la egal la egal cu noile Audi Quattro
S1 si Peugeot 205 T16 Evo 2 in sezonul urmator al Campionatului Mondial de
Raliuri.
Anul 1986 incepe
cum nu se poate mai bine pentru Lancia, care se impune la Monte Carlo prin
Henri Toivonen, apoi in Suedia obtine locul 2 prin Markku Alen. Blestemul Corsicii ii loveste insa din nou pe italieni, astfel
ca la fix un an de la moartea lui Attilio Beteaga, pe 2 mai 1986, echipajul Lancia cu nr 4 (acelasi numar purtat si de Lancia 037 a lui
Attilio Beteaga), format din Henri Toivonen si Sergio Cresto, avea sa isi
piarda viata intr-un grav accident, in care masina lor a ars in intregime fara
ca cei doi sa mai poata scapa din incendiu.
Ramasitele Lanciei Delta S4 a lui Toivonen |
Nici pana in ziua
de astazi nu se cunosc cauzele exacte ale acestui tragic eveniment, intrucat la
fata locului nu au fost martori. S-au facut tot felul de speculatii de-a lungul
timpului, despre ce s-a intamplat atunci in speciala cu nr 18 a Turului
Corsicii, insa nimeni nu a putut stabili adevarul, intrucat Delta S4 a lui
Toivonen a ars in intregime. Cert este ca acidentul a survenit intr-un moment
in care Toivonen conducea detasat si parea ca nu are cum sa mai piarda
victoria.
Pentru Federatia Internationala
de Automobilism, a fost insa picatura care a umplut paharul. Ca urmare a celor
intamplate in Corsica in 1985 si 1986 dar si a incidentului din Portugalia cand
31 de spectatori au fost raniti si 3 au murit, FIA decide sa interzica Grupa B incepand cu
sezonul 1987, deoarece masinile erau mult prea puternice pentru ca pilotii sa
le poata controla. In urma acestei decizii, Audi si Ford decid sa se retraga
din campionat, in timp ce Peugeot si Lancia si-au continuat duelul pana in finalul sezonului 1986,
cand francezii au castigat ambele titluri mondiale, ca urmare a unei decizii de
a descalifica Lancia din Raliul San Remo. Ca o palida consolare, in acelasi an
1986, Campionatul European de Raliuri a fost castigat de pilotul italian
Fabrizio Tabaton, la bordul unei Lancia Delta S4 a echipei H.F. Grifone.
Astfel, Lancia
Delta S4 a ramas cea mai puternica masina de raliu din istorie, ce nu a reusit
sa castige vreun titlu mondial. Totusi, experienta acumulata de Lancia cu
modelele Delta S4 si 037 in Grupa B, avea sa le fie extrem de folositoare in
anii ce au urmat, cand modelul de Grupa A, Lancia Delta Integrale, a castigat
de 6 ori la rand titlul mondial la constructori in perioada 1987-1992 si de 4
ori la piloti in anii 1987, 1988, 1989 si 1991.
Asta chiar daca
era o masina de Grupa A, de doar 250 cp
si 1200 kg, dupa cum explica Markku Alen intr-un interviu memorabil.
Iar celor carora le
era dor de sunetul autentic al unei legende a Grupei B, le recomand sa
urmareasca cele 2 clipuri postate, cu precizarea ca cel de al 2 lea este o rariate.
Enjoy !
O galerei foto a
SuperLanciei Delta S4 puteti vedea aici.
Surse foto: en.wikipedia.org, groupb.stormloader.com,
facebook.com/WRR-World-Rally-Ranking, facebook.com/MUNDO-RALLY-RETRO-GrupoB, motor.canalsbalil.com, facebook.com/GroupBRallyOfficial, autozine.org,
henritoivonen.it
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu