Dintre toate dementele derivate din masinile de raliu grupa B ale
anilor ’80, 205 T16 avea cel mai umflat spate. Nu era cea mai frumoasa, dar
parea cea mai violata si mergea ca si cand ar fi vrut sa bata pe toata lumea. (Top Gear)
Peugeot a debutat in Grupa B a
Campionatului Mondial de Raliuri in 1984, in urma unui imens scandal. Acuzati
ca au trucat poza cu cele 200 de modele de
strada 205 T16, necesare omologarii si ca nu ar fi produs niciodata atatea
unitati, francezii se vedeau nevoiti sa
raspunda prin rezultate. Cooptat in echipa de uzina Peugeot Talbot Sport de catre seful Jean Todt, finlandezul
Ari Vatanen avea sa faca senzatie in Turul Corsicii, cand a dominat timp de 2
zile raliul la bordul unui 205 T16, inainte sa iasa in decor si sa abandoneze.
Era doar primul din cele 5 raliuri la care Peugeot isi anuntase participarea in
anul respectiv si devenise deja clar pentru Audi si Lancia ca aparuse in peisaj
un adversar de calibru.
Temerile acestora erau bine
fondate intrucat Peugeot reusise sa transforme
banalul Peugeot 205 de serie intr-o adevarata bestie, profitand din plin de regulamentul permisiv al Grupei B.
Astfel, modelul 205 T16 era dotat cu tractiune integrala si beneficia de un
motor cu 4 cilindrii in linie, 16 valve, de 1755 cmc, supraalimentat cu un
turbocompresor Garret T31, ce dezvolta in jur de 320 cp, amplasat central, in
spatele locurilor pilotilor. Desi nu se putea compara inca din punct de vedere
al puterii cu Audi Quattro, al carui motor avea peste 450 cp, Peugeot 205 T16,
avea marele avantaj al greutatii (910 kg
fata de 1100 kg cat avea Audi) si al unei foarte bune distributii a
maselor, datorata amplasarii centrale a motorului, ceea ce insemna o mai buna
stabilitate si manevrabilitate in viraje. Practic, 205 T16, era o masina
construita special pentru raliuri, fara nicio legatura cu modelul de serie, in
timp ce Audi Quattro era o masina derivata din modelul de serie, careia i s-au
adus multiple imbunatatiri.
Peugeot 205 T16 1984 - 1985 |
In acest context, la a 3 a
participare din 1984, Peugeot, reuseste prima victorie in Finlanda, pentru ca
apoi sa se impuna la San Remo si in Marea Britanie, prin pilotul lor nr 1, Ari
Vatanen. Se anunta, deci, un sezon 1985 extrem de interesant, cu Peugeot care
ameninta suprematia detinuta de Audi si Lancia.
1985 incepe cum nu se poate mai
bine pentru tandemul Peugeot 205 T16 / Ari Vatanen, care se impun categoric in
primele 2 etape, la Monte Carlo si in Suedia fara ca Audi sau Lancia sa poata
tine pasul. In Argentina ,
insa, Ari Vatanen sufera un accident teribil, in care aproape ca isi pierde
viata, ceea ce il scoate din cursa pentru titlul suprem in anul respectiv.
Surprinzator pentru multi, coechipierul lui Vatanen, Timo Salonen avea sa
continue in aceeasi nota si cu 5 victorii obtinute in acel sezon (Portugalia, Grecia, Noua Zeelanda,
Argentina si Finlanda), devenea camipon mondial la piloti, in timp ce 205
T16 castiga primul titlu la constructori, pentru Peugeot. Asadar, primul sezon
complet al lui Peugeot se incheia cu
o dubla istorica, si aducea spre final, o varianta imbunatatita a lui 205 T16,
denumita E2 (Evolution 2), care se
evidentia prin impresionantul eleron spate, dar si prin motorul care acum
dezvolta in jur de 500 cp.
Peugeot 205 T16 Evo2 |
Premisele unui sezon 1986 extrem
de disputat se intrevedeau odata cu lansarea noilor modele Audi Quattro S1 si
Lancia Delta S4, care alaturi de Ford RS200 si MG Austin Metro 6R4, completau tabloul spectaculoasei Grupe B.
Accidentul mortal suferit de pilotul Lancia, Henri Toivonen, in Corsica avea
insa sa dea calculele tuturor peste cap. Decizia FIA de a suspenda Grupa B
incepand cu 1987, a insemnat retragerea imediata din competitie a celor de la
Audi si Ford, in timp ce Lancia a continuat pana la capat batalia cu Peugeot, in speranta ca isi va putea vindeca orgoliul
ranit prin castigarea a cel putin unuia din cele 2 tiluri mondiale puse in joc.
Efortul depus de echipa Lancia
Martini s-a dovedit a fi in zadar intrucat, Peugeot Talbot Sport avea sa obtina
a doua dubla consecutiva si sa devina
astfel, ultimii campioni ai Grupei B atat la piloti, prin tanarul Juha
Kankkunen, cat si la constructori, cu un total de 6 victorii in 1986 (Suedia, Corsica, Grecia, Noua Zeelanda,
Finlanda si Marea Britanie).
Povestea lui Peugeot 205 T16 E2,
nu se oprea insa aici. Inspirat de victoriile obtinute in 1984 si 1986 de catre
Porsche in Raliul Paris-Dakar, cu modelele 911, respectiv 959, masini care
fusesera initial construite pentru Grupa B, Jean Todt decide mutarea echipei
Peugeot Talbot Sport in cea mai celebra competitie de rally-raid din lume.
Peugeot 205 T16 Dakar |
Cu Ari Vatanen recuperat miraculos
dupa accidentul suferit in 1985 in Argentina si cu un 205 T16 E2 modificat si
adaptat conditiilor vitrege ale desertului Sahara, Peugeot obtinea in 1987 o
rasunatoare victorie in Raliul Paris – Dakar, si confirma totodata, reputatia
de foarte bun strateg a lui Jean Todt. In acelasi an 1987, Peugeot decide sa
participe cu o varianta modificata a lui 205 T16 E2 la celebra cursa de coasta de la Pikes Peak, Colorado, unde
rivalii de la Audi faceau legea inca din 1982.
Aici insa, Ari Vatanen nu a reusit sa ii faca fata fostului sau rival din
mondialul de raliuri, Walter Rohrl, care reusea sa doboare recordul de timp la
bordul unui Audi Quattro S2.
Peugeot 205 T16 Pikes Peak |
Si totusi 205 T16 E2 nu isi spuse
ultimul cuvant, pentru ca in 1988,
avea sa mai castige o data Raliul Paris – Dakar, de aceasta data pilotat de
catre Juha Kankkunen, acelasi om care adusese ultimul titlu mondial al Grupei
B, pentru Peugeot si care intre timp isi aparase titlul obtinut in 1986 la
bordul unei alte masini care incepea sa scrie istorie: Lancia Delta Integrale. Desi a mai fost folosit atat in 1989 cat si in 1990, in paralel cu noul 405 T16, Peugeot 205 T16 nu a mai reusit vreo victorie. I-a tinut insa cu brio spatele fratelui 405 T16, care a continuat traditia Peugeot in cursele de rally-raid.
Aventura lui 205 T16 in raliuri
si rally-raid-uri se termina dupa 6 ani de glorie, timp in care a reusit sa adune un palmares impresionant:
-
16 victorii in Campionatul Mondial de Raliuri Grupa B:
1984-1986
-
2 titluri mondiale la constructori: 1985, 1986
-
2 titluri mondiale la piloti: 1985 (Timo Salonen), 1986 (Juha
Kankkunen)
-
2 victorii in Raliul Paris – Dakar : 1987 (Ari Vatanen), 1988 (Juha
Kankkunen)
Mai jos am pregatit si 2 clipuri cu Peugeot 205 T16, primul contine imagini filmate in Campionatul Mondial de Raliuri Grupa B, iar cel de-al doilea prezinta in amanunt varianta pentru Dakar, cu imagini filmate in timpul cursei. Trebuie doar sa aveti rabdare primele 2 minute, cat dureaza publicitatea. :)
Galeria foto cu Peugeot 205 T16 Grupa B o puteti viziona aici.
Galeria foto cu Peugeot 205 T16 Dakar si Pikes Peak o puteti viziona aici.
Surse foto: forocoches.com, groupb.stormloader.com, facebook.com/WRR-World-Rally-Ranking, facebook.com/MUNDO-RALLY-RETRO-GrupoB, motor.canalsbalil.com, facebook.com/GroupBRallyOfficial, pistonheads.com, Thiery Sabine Organisation, ultimatecarpage.com
Galeria foto cu Peugeot 205 T16 Grupa B o puteti viziona aici.
Galeria foto cu Peugeot 205 T16 Dakar si Pikes Peak o puteti viziona aici.
Surse foto: forocoches.com, groupb.stormloader.com, facebook.com/WRR-World-Rally-Ranking, facebook.com/MUNDO-RALLY-RETRO-GrupoB, motor.canalsbalil.com, facebook.com/GroupBRallyOfficial, pistonheads.com, Thiery Sabine Organisation, ultimatecarpage.com
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu