joi, 18 aprilie 2013

Mitsubishi Lancer Evo


Cu siguranta cea mai populara masina de raliu din lume, Mitsubishi Lancer Evo, si-a facut simtita prezenta in mondialul de raliuri incepand cu anul 1996, cand finlandezul Tommi Makinen castiga in mod surprinzator, primul sau titlu de campion mondial. Era deja cea de a III a evolutie a modelului Lancer pe care Mitsubishi o pregatise, insa era prima dezvoltata si adaptata stilului de pilotaj al lui Makinen.

Acesta avea sa fie doar inceputul unei povesti de succes ce a durat 4 ani, timp in care Lancer Evo, ultima masina de Grupa A din mondialul de raliuri, avea sa ii aduca lui Tommi Makinen inca 3 titluri de campion la piloti precum si singurul titlu la constructori pentru Mitsubishi.

Mitsubishi Lancer Evo III
Anul 1997 vine cu schimbari importante de regulament in Camiponatul Mondial de Raliuri, schimbari menite sa atraga un numar mai mare de constructori. Astfel, este introdus conceptul WRC (World Rally Car), cu scopul de a inlocui Grupa A si a oferi o libertate mai mare in alegerea solutiilor de dezvoltare a masinilor. Practic, o masina WRC, trebuia sa fie bazata pe un model de serie produs in minim 2500 de unitati, insa spre deosebire de regulile Grupei A, nu mai era necesara producerea unui numar minim de 500 de unitati de serie cu specificatiile masinii de concurs, ceea ce insemna o reducere semnificativa a costurilor. Iar in privinta modificarilor, acestea puteau fi facute atat la sasiu, cat si la motor, transmisie si cutia de viteze, dar in anumite limite impuse de catre FIA.

In acest context Ford, Subaru si Toyota adopta inca din acel an noul set de regulamente WRC, in vreme ce Mitsubishi, ramane la regulile Grupei A, probabil din considerente de marketing (modelele de serie Lancer Evo se vindeau foarte bine). Astfel, succesele pe care Mistubishi Lancer Evo le-a obtinut in urmatorii ani sunt mai mult decat meritorii. Echipa de ingineri si mecanici ai Mitsubishi Ralliart (echipa de uzina), a folosit la maxim prevederile Grupei A, ba chiar a obtinut cateva derogari din partea FIA in ce priveste modificarile ce le puteau aduce masinii, pentru a tine pasul cu restul.

Mitsubishi Lancer Evo IV



Adevarata reteta succesului pentru Mitsubishi a fost insa, Tommi Makinen. Stilul sau de pilotaj a fost implementat tuturor modelelor Lancer Evo, pentru a se putea bate de la egal la egal cu modele WRC gen Subaru Impreza, Ford Focus, Toyota Corolla, Seat Cordoba sau Peugeot 206. Singurul punct slab al acestei strategii era ca in afara de Makinen, niciunul din coechipierii sai nu au reusea sa se acomodeze cu masina. Drept urmare, Mitsubishi nu se putea lupta cu sanse reale si pentru titlul la constructori.

Singurul care a reusit acest lucru a fost Richard Burns, care in 1998, prin cele 2 victorii  obtinute in Kenya si in Marea Britanie, dar si prin restul clasarilor in puncte, a ajutat Mitsubishi sa obtina dubla in sezonul respectiv. Avea sa fie insa prima si ultima astfel de reusita a constructorului japonez.

Mitsubishi Lancer Evo V
In 1999 Tommi Makinen reusea sa castige titlul mondial a 4 a oara consecutiv la bordul unui Mitsubishi Lancer Evo, insa era din ce in ce mai clar ca acest lucru nu se va mai putea repeta in anii urmatori, in conditiile in care regulile stricte ale Grupei A, limitau posibilitatile de dezvoltare a masinii. Astfel ca in sezonul 2000, tandemul Mitsubishi Lancer Evo / Tommi Makinen s-a vazut depasit clar de restul adversarilor, la final pilotul finlandez nereusind decat o clasare pe locul 5.

Mitsubishi Lancer Evo VI
Din 2001, FIA obliga Mitsubishi sa adere la conceptul WRC, insa le acorda o perioada de gratie pentru a-si pune la punct noua masina. Cu aceasta ocazie este lansat si ultimul model Lancer Evo de Grupa A, denumit Evo 6.5, cu ajutorul caruia Makinen reuseste ultimele 3 victorii pentru Mistubishi in mondialul de raliuri. Trecerea la modelul Lancer Evolution WRC s-a petrecut la Raliul San Remo din acelasi an si s-a dovedit un mare esec, in primul rand pentru ca nu era o masina WRC pur sange, ci mai degraba una de Grupa A caruia i s-au adus mai multe modificari.


Mitsubishi Lancer Evo 6.5

In Corsica, Lancer Evolution WRC si-a aratat din plin limitele, cand Tommi Makinen a pierdut controlul masinii si s-a rasturnat. Accidentul s-a soldat cu ranirea grava a navigatorului sau Risto Mannisenmaki, a carui cariera s-a terminat practic atunci, dar si cu decizia lui Makinen de a parasi Mitsubishi la sfarsitul sezonului. Inlocuitorii lui Makinen, Francois Delecour si Alistar McRae, nu au putut nici ei sa se adapteze cu noul Lancer WRC in sezoanele ce au urmat, chiar daca japonezii au adus modificari esentiale masinii. Era tot foarte greu de pilotat si avea mari probleme de fiabilitate, in ciuda diverselor solutii tehnice incercate.

In urma rezultatelor dezastruoase obtinute in cei 3 ani de la plecarea lui Makinen, cu Lancer WRC, Mistubishi decide sa se retraga din campionatul mondial. Anii in care au preferat sa mearga pe o masina de Grupa A in loc sa dezvolte una conform standardelor WRC, i-au costat mult pe cei de la Mitsubishi. S-a creat asftel, o adevarat prapastie tehnologica intre ei si restul constructorilor, o prapastie pe care oricat au incercat, nu au mai reusit sa o acopere.


Mitsubishi Lancer Evolution WRC

Cu toate acestea, Mistubishi a continuat sa dezvolte, cu succes, versiuni de Grupa N ale lui Lancer Evo, iar la ora actuala, este cea mai vanduta masina de raliu din lume. Cat despre Lancer Evo de Grupa A, acesta va ramane in istorie drept masina care a dominat inceputul erei WRC, si care l-a consacrat pe Tommi Makinen.

Aici puteti vedea o galerie de imagini cu diversele versiuni ale lui Mitsubishi Lancer Evo.

Surse foto: juwra.com, robson.m3Rlin.org/cars, crspics.com, favcars.com, facebook.com/WRR-World-Rally-Ranking

Iar in incheiere, am pregatit un clip in care puteti arta pilotajului lui Tommi Makinen la bordul masinii care l-a facut celebru.

Enjoy !

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu