joi, 10 aprilie 2014

Dacia SuperNova Grupa H

Dacia SuperNova in actiune pe macadam

Putini stiu ca numele de SuperNova, atribuit de catre cei de la Renault primului model pe care l-au produs la Uzina de la Pitesti dupa preluarea din 1999, nu a reprezentat vreo noutate. La fel cum nici numele Duster nu a fost inventia francezilor, acesta fiind la randul sau preluat de la modelele Aro 10, care in perioada comunista se vindeau la export sub denumirea Dacia Duster.

In realitate, denumirea SuperNova a aparut la mijlocul anilor '90 si a fost atribuita catorva modele Dacia Nova preparate de catre echipa de uzina Racing Team Dacia Pitesti pentru competitiile interne de raliu si viteza pe traseu montan. Acestea se diferentiau de celelalte modele Nova de competitie, respectiv Dacia Nova de Cupa, sau Dacia Nova de Grupa A, in principal prin caroseriile latite, eleroanele spate cu dimensiuni generoase, dar in special prin motoarele ce dezvoltau in jur de 300 cp in configuratie de raliu si in jur de 400 cp in configuratie pentru VTM.

Prima varianta a Daciei SuperNova de Grupa H, pilot Dan Necula
SuperNovele au fost opera a 4 piloti si in acelasi timp mecanici de exceptie ai uzinei Dacia, respectiv Dan Necula, Heintz Gollner, Puiu Rusu si nu in ultimul rand, Stefan Vasile, care din dorinta de a face performanta cu material competitional autohton au dezvoltat aceste adevarate bestii pe 4 roti, capabile sa se lupte de la egal la egal cu masini precum Lancia Delta Integrale, Toyota Cellica, Ford Escort Cosworth sau Renault Clio Williams.

Cheia succesului, a reprezentat-o in primul rand motoarele folosite la SuperNove, de origine VW, care au fost preparate impreuna cu firma germana TLM. Astfel, s-a pornit de la blocul motor de VW Golf 1,9 TDI, care oferea o ungere in plus a pistoanelor si s-au dezvoltat 2 variante: una de 1800 cmc Turbo si una de 2000 cmc aspirata. Ambele variante de motor erau prevazute cu o chiuloasa multisupapa din aliaj de aluminiu, 2 axe cu came antrenate prin curea dintata si aprindere electronica integrata, principala diferenta fiind reprezentata de sistemul de alimentare, care la motorul de 2000 cmc se facea prin 2 carburatoare orizontale 45 DHLA Dell Orto, in timp ce la motorul de 1800 cmc alimentarea era asigurata de un sistem de injectie multipunct (MPI) si un turbocompresor Garett T3, ce furniza o suprapresiune de 1 bar, prevazut cu schimbator de caldura aer/aer. In plus, aveau multe piese modificate de adevarati maestri ai strungului, care cu greu mai pot fi refacute astazi.

Puiu Rusu - Raliul Iasului 1998, langa masina Lucian Filip
Motoarele odata construite erau apoi montate pe caroseriile provenite de la modelul de serie Nova, caroserii care au suferit o serie de modificari precum: intaritura frontala, la prinderea motorului, la praguri, in zona plafonului si in partea posterioara, in zona suspensiei, la care s-a adaugat roll-bar-ul obligatoriu pentru competitii. Operatiunile de montaj se efectuau in atelierele TLM din Germania, unde Dacia trimitea caroseriile pentru ansamblare. 

La aceste modificari, se adaugau transmisia fata, asigurata de o cutie de viteze secventiala cu 6 trepte, preparata in Italia; sistem de franare cu discuri ventilate fata/spate si etrieri cu 4 pistoane in varianta de macadam sau 6 pistoane in varianta de asfalt; suspensie fata de tip McPherson, iar spate semiindependenta cu amortizoare pe gaz Bilstein, arcuri Eibach si bare antiruliu.

Dacia SuperNova in actiune pe asfalt
In asemenea configuratie, era clar ca SuperNovele erau niste hibrizi, motiv pentru care au fost incluse la Grupa H, cea a masinilor fara omologare FIA. Chiar si asa Daciile SuperNova s-au dovedit extrem de competitive, foarte greu de invins pe asfalt, datorita greutatii reduse si a celor 300 cp de care dispuneau. Mai mult chiar, intr-un articol publicat de Monitorul Expres in 2006, Puiu Rusu, rememora primele momente la volanul SuperNovei, la Raliul Brasovului 1996, petrecute pe speciala Poiana: DimineaÅ£a, la start, aveam niÅŸte feÅ£e... Åži maÅŸina arăta jalnic. Cel care lua startul în spatele nostru, cu o Lancia, a venit ÅŸi ne-a spus că, pe Poiana, îl vedem în oglindă, să îi facem loc. Am tăcut, ce să facem. Dar, din BraÅŸov ÅŸi pînă în Rîşnov i-am dat peste două minute. Atunci, Florin Hangu, copilotul meu, s-a dus ÅŸi l-a întrebat: «Unde aÅ£i fost? Că noi ne-am uitat în oglindă, dar nu v-am văzut».

Performantele de care erau capabile SuperNovele au atras invidia pilotilor de top din Campionatul National de Raliuri, care in frunte cu George Grigorescu, fost pilot de uzina Dacia, au decis infiintarea clasamentului FIA, in care sa puncteze doar masinile de la Grupele A si N, fara sa fie luate in calcul rezultatele masinilor de la Grupa H. Aceasta decizie avea sa il afecteze direct pe Puiu Rusu in 1997, care la bordul unei SuperNove, a castigat practic Campionatul insa pentru ca pilota o masina de Grupa H, titlul de Campion National Absolut, i-a revenit celui de al doilea clasat, Titi Aur. Astfel, Puiu Rusu si a sa Dacia SuperNova au trebuit sa se multumeasca doar cu titlul de campioni la Grupa H si la clasa H7, situatie care nu a fost deloc pe placul pilotului brasovean sau a celor de la Dacia, insa din punct de vedere al regulamentului competitional nu se putea face nimic.

SuperNovele la etapa de VTM de la Resita in 1997
Chiar si asa, in anii urmatori, SuperNovele au obtinut rezultate importante atat in Campionatul National de Raliuri cat si la Viteza pe Traseu Montan, iar la uzinele Dacia se vorbea deja de o colaborare cu Hyundai in vederea realizarii unei Dacia Nova Kit Car, de Grupa A, care sa poata concura legal si sa puncteze in clasamentul FIA. Vanzarea, in 1999, a fabricii de la Pitesti francezilor de la Renault, a insemnat desfiintarea departamentului de competitii si implicit a echipei Racing Team Dacia Pitesti. Astfel, SuperNovele s-au vazut invinse, definitiv de aceasta data, de catre unul din constructorii pe care l-au batut in nenumarate randuri in cei cativa de ani de participari in competitiile interne.

Dacia SuperNova a lui Puiu Rusu in paragina
Soarta pe care au avut-o aceste masini este asemanatoare cu cea a Daciei Sport Turbo a lui Nicu Grigoras: au fost date uitarii si lasate sa rugineasca. Una dintre SuperNove a ajuns insa la un adevarat pasionat auto, care a tot incercat sa o reconditioneze, insa marea problema o reprezinta motorul, care datorita multitudinii pieselor modificate de care dispune, este aproape imposibil de refacut.

Totusi, chiar daca nu a fost masini de conceptie 100% romaneasca, SuperNovele isi merita pe deplin locul in in istoria motorsportului autohton si cred ca merita mult mai mult decat sa zaca in paragina, uitate de lume, pentru ca reprezinta o adevarat dovada de maiestrie a celor care le-au construit si le-au pilotat cu rezultate foarte bune in CNR si VTM. 

SuperNovele, alaturi de Dacia Sport Turbo sau ARO 10 Super Rally sunt dovada clara, ca si in Romania se pot prepara masini de curse performante.

Si pentru ca istoria nu trebuie uitata niciodata, o galerie foto cu SuperNovele de Grupa H puteti vedea aici.

Iar dand click pe link-ul urmator, puteti viziona un material video cu SuperNovele in actiune la etapa de VTM  de la Balvanyos din 1997: http://www.dailymotion.com/video/x7wwlo_dacia-rally-story-coasta-balvanyos_auto

Enjoy !

Surse foto: forum.4tuning.ro, automobileromanesti.ro, Lucian Filip, bloganul.blogspot.com

6 comentarii:

  1. Wrong guys. TRebuia pus motorul pe puntea spate. RWD bitch

    RăspundețiȘtergere
  2. Motorul sau tractiunea sa fie pe puntea spate ?

    RăspundețiȘtergere
  3. Totusi nu cred ca scotea 300cp la doar 1 bar si 1800cm

    RăspundețiȘtergere
  4. 1 bar era presiunea declarata oficial..Asta pt ca SuperNovele erau masini de Grupa H, adica fara limita la modificari..Nu aveau restrictoare pe turbina si erau foarte usoare, undeva sub 1 tona, ca si greutate..Neoficial presiunea era undeva la 2-2.4 bar, tocmai de aceea in varianta de VTM ajungeau si la 400 cp..

    RăspundețiȘtergere
  5. masini de exceptie ca si pilotii--stie cineva unde zace masina lui nea puiu sau adresa -tf a propietarului-yd de mess crisancrst

    RăspundețiȘtergere
  6. problema reconditionarii nu a fost motorul . problema a fost ca proprietarul a plecat din tara . Acum , nova lui Puiu Rusu a fost vanduta unui pasionat care vrea sa o readuca la viata .

    RăspundețiȘtergere